Passive Optics

آداپتور فیبر نوری Fiber Optic Adaptor

Share

آداپتورها تجهیزات کوچکی می باشند که اغلب برای اتصال کابل های فیبر نوری به هم استفاده می شوند که به آنها کوپلر فیبر نوری نیز گفته می شود. اگر چه ممکن است شکلهای متفاوتی داشته باشند، اما عملکرد تمامی آن ها یکسان می باشد. آداپتور فیبر نوری اجازه می دهد تا کابل های فیبر نوری بصورت انفرادی یا در یک شبکه بزرگ به یکدیگر متصل شوند، این امکان را برقرار می کند که بسیاری از دستگاه ها به صورت همزمان ارتباط برقرار کنند. با توجه به اشکال و ساختارهای مختلف، آداپتورهای فیبر نوری را می توان در کلاس های مختلفی، مانند آداپتور فیبر نوری FC ، آداپتور فیبر نوری SC ، آداپتور فیبر نوری ST ، آداپتور فیبر نوری LC و غیره دسته بندی نمود. این مقاله به شکلی ویژه به معرفی این چهار نوع آداپتور فیبر نوری می پردازد.

fiber-optic-adapters-singlemode-simplex-5

آداپتور فیبر نوری FC
آداپتور فیبر نوری FC برای تقویت ساختار بیرونی از یک غلاف فلزی استفاده می کند و می تواند توسط یک پيچ تنظيم دوطرفه بسته شود. همچنین پین سرامیکی در قسمت انتهایی آن به کار رفته است. بنابراین، آداپتور فیبر نوری FCقادر به حفظ عملکرد نوری و مکانیکی پایدار برای مدت زمان طولانی باشد. می توان آن را به انواع مربعی، بیضوی شکل و دایره ای شکل با نسخه سینگل مود و مالتی مود تقسیم کرد. آداپتور FC فیبر نوری به آسانی قابل استفاده می باشد و حساس به گرد و غبار است، و امروزه با استفاده از لبه کروی بدون تغییر ساختار خارجی، عملکرد آن افزایش یافته است.

آداپتور فیبر نوری SC
آداپتور فیبر نوری SC با یک بدنه مستطیل شکل پوشش داده شده است و پیکربندی و اندازه پین کوپلینگ آن به اندازه آداپتور فیبر نوری FC می باشد. از لحاظ ساختاری، آداپتور فیبر نوری SC به دو دسته simplex و duplex تقسیم می شود. مواد به کار رفته در این نوع آداپتور، معمولاً فلز و پلاستیک می باشد. آداپتور فیبر نوری SC، تنظیم با دقت بالا را ممکن می سازد و جایگذاری ، اتلاف بازگشت و انعکاس بازگشت بسیار کمی دارد.

آداپتور فیبر نوری ST
آداپتور فیبر نوری ST دارای قفل با ساختار ضربه محکم و ناگهانی برای اطمینان از دقت هنگام اتصال کابل با آن می باشد. قابلیت تکرار و دوام آداپتور فیبر نوری ST با کلید فلزی بهبود یافته است. با یک پوشش سرامیکی یا مسی دقیق، آداپتور فیبر نوری ST همچنین می تواند یک عملکرد نوری و مکانیکی بسیار خوب برای مدت طولانی داشته باشد. به دودسته simplex و duplex تقسیم می شود و دارای بدنه فلزی و پلاستیکی می باشد.

آداپتور فیبر نوری LC
آداپتور فیبر نوری LC دارای مکانیزم جک و قفل ماژولار است تا به راحتی استفاده شود. با وجود پین و غلاف کوچکتر، آداپتور فیبر نوری LC تا حد زیادی تراکم و ظرفیت کانکتورهای فیبر نوری را افزایش می دهد. آداپتور فیبر نوری LC از سه نوع Simplex، Duplex و Quad تشکیل شده است.

آداپتور فیبر نوری MPO/MTP

آداپتور MPO / MTP ترازی برای یک مرد و زن MPO اتصال / MTP فراهم می کند. مسکن در دسترس است با MTP یا SC رد پای، تراز وسط قرار دارد و یا کلید های تراز مخالف، رنگ های مختلف و با گزینه برای فلنج و یا بدون یک علت فلنج است. مواد بدن آداپتور پلیاترایمید با یک کلیپ بهار فولاد ضد زنگ است.

دیگر آداپتورهای فیبر نوری

آداپتور فیبر نوری  E2000, آداپتور فیبر نوری  DIN, آداپتور فیبر نوری MU, آداپتور فیبر نوری MTRJ, آداپتور فیبر نوری D4, etc

کانکتورهای مناسب
آداپتورهای مختلف فیبر نوری از کانکتورهای مختلفی پشتیبانی می کند. PC (تماس فیزیکی)، UPC (تماس فیزیکی اولترا) و APC (تماس فیزیکی زاویه دار) سبک پولیش و صیقل دادن مورد استفاده برای آداپتورهای فیبر نوری می باشد. اما به جز ST، سایر آداپتورهای فیبر نوری، تمام سبکهای پولیش و صیقل را ساپورت می کنند. علاوه بر این، رنگ آداپتورهای فیبر نوری می تواند برای تعریف کانکتورهای مختلف PCC، UPC و APC مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، برای آداپتورهای فیبر نوری SC و LC رنگ های کرم، آبی و سبز در نظر گررفته شده که با کانکتور PGC، UPC و APC مطابقت دارد.

کاربرد
به منظور کمک به انتقال سیگنال، آداپتور فیبر نوری به طور گسترده ای در سیستم های مخابراتی، شبکه های تلویزیون کابلی، LAN (شبکه محلی)، WAN (شبکه گسترده)، FTTH (فیبر تا خانه)، انتقال ویدئو و ابزارهای تست، استفاده می شود.‌ در این مسئله شکی نیست که آداپتور فیبر نوری کمک بزرگی برای ارتباطات در شبکه می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مهندسی فروش تماس حاصل نمایید

www.tarluz.com